Τετάρτη 29 Μαΐου 2013

Σχόλια για τα Μαθηματικά Κατεύθυνσης Γ' Λυκείου

    Τα χθεσινά θέματα μεθηματικών Κατεύθυνσης έγιναν όπως ήταν αναμενόμενο, αλλά και θεμιτό, αντικείμενο έντονου σχολιασμού και κριτικής, σε αρκετές όμως περιπτώσεις στείρας και αδιάφορης.
     Προσωπικά θεωρώ τα θέματα επιτυχημένα και αποτελεσματικά, γιατί πετυχαίνουν να κατατάξουν τους υποψήφιους στις διάφορες βαθμολογικές κλίμακες. Ένας καλά προετοιμασμένος μαθητής, χωρίς αξιόλογη μαθηματική ικανότητα, θεωρώ ότι μπορούσε να φτάσει περίπου στο 75, ίσως και 80. Μία καλύτερη βαθμολογική επίδοση απαιτούσε εντατικότερη προετοιμασία, αυξημένη μαθηματική ικανότητα, παράγοντες που οφείλουν να υφίστανται στις άριστες βαθμολογίες. Απαιτούσε όμως και γνώση φροντιστηριακών τεχνικών, σημείο το οποίο επιδέχεται έντονη κριτική, αν συνυπολογίσουμε την δεινή οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η Ελληνική κοινωνία.
    Αναλυτικότερα :
    ΘΕΜΑ Α : απλό, χωρίς εκπλήξεις
    ΘΕΜΑ Β : Β1, Β2 Αντιμετωπίζονται σωστά, χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες
     Β3 Η επίλυση της δεν έχει σχέση με μιγαδικούς και θα μπορούσε άνετα να διδαχθεί σαν απαιτητική άσκηση στην Α' Λυκείου. Δύσκολο να επιλυθεί πλήρως ακόμη και από ικανούς και πολύ καλά πρετοιμασμένους μαθητές, αν δεν έχουν ασκηθεί σε ανάλογες ασκήσεις  φροντιστηριακά.

Παρουσιάζω μία άσκηση στα πολυώνυμα από το βιβλίο Ε' Γυμνασίου (Θετικής κατεύθυνσης) έκδοσης 1971, του Ηλία Ντζιώρα. Συγκρίνετε την με το Β3.


     ΘΕΜΑ Γ : Βατό, μάλλον ευκολότερο σε σχέση με προγούμενα χρόνια.
     ΘΕΜΑ Δ : Επιτυχημένο, ανάλογης δυσκολίας με προγούμενα Δ θέματα, αν και λιγότερο πρωτότυπο. Απαιτούσε ιδιαίτερη εξάσκηση για να αντιμετωπιστεί πλήρως (Ιδιαίτερα ένα μέρος του Δ1, το Δ2 και μέρος του Δ3).

Συμπερασματικά, κάποιος που έχει στηριχθεί στο σχολικό βιβλίο και στο study4exams, δεν πετυχαίνει βαθμολογία μεγαλύτερη του 75-80. Οι  άριστες επιδόσεις απαιτούν πολλά περισσότερα απο τα σχολικά βοηθήματα, αλλά αυτό είναι διαχρονικό φαινόμενο των εισαγωγικών εξετάσεων.

Για του λόγου το αληθές δείτε δείγμα θεμάτων των εισαγωγικών εξετάσεων του 1932 ( Πηγή : http://physicsgg.me/  ) για το Πολυτεχνείο, στα οποία εξετάστηκε και ο μέγιστος μαθηματικός Χρίστος Παπακυριακόπουλος, ο οποίος αν και εισήχθει στους Πολιτικούς μηχανικούς, αργότερα εκατέλειψε την σχολή για να σπουδάσει την μέγιστη των επιστημών.




Σάββατο 25 Μαΐου 2013

Σχολιασμός Μαθηματικών Γενικής Παιδείας

Έχουν ακουστεί πολλά και αντικρουόμενα σχόλια για τα θέματα των Μαθηματικών Γενικής Παιδείας. Θα επιχειρήσω μόνο μία απλή παρατήρηση.
Το μάθημα αυτό επιλέγεται κυρίως απο μαθητές που επιθυμούν να εισαχθούν σε Οικονομικές σχολές. Πριν κάποια χρόνια -όχι πολλά - οι μαθητές που στόχευαν προς αυτές τις σχολές διαγωνίζονταν στα Μαθηματικά της 4ης δέσμης. Συγκρίνοντας τώρα τα θέματα του τότε και του τώρα θα λέγαμε με ευκολία ότι τα φετινά θέματα ήταν επιτυχημένα και μάλλον ευκολώτερα από τα παλαιότερα. Γιατί λοιπόν όλη αυτή η συζήτηση;
Όμως κάτι ακόμη παιρνάει απ' την σκέψη μου.
Οι μαθητές που διαγωνίστηκαν τότε,  15-20 χρόνια πριν, σε εκείνα τα μαθηματικά είναι οι σημερινοί οικονομολόγοι .
Αναρωτιέμαι,  τι μας επιφυλλάσει το μέλλον ;
 

Δευτέρα 20 Μαΐου 2013

Ενδεικτικές Λύσεις

Στο αρχείο που μπορείτε να καταβάσετε, πατώντας εδώ, περιέχονται χειρόγραφες ενδεικτικές - όχι λεπτομερείς - λύσεις για τις τέσσερεις ομάδες ασκήσεων Γ' Λυκείου κατεύθυνσης, που έχω δημοσιεύσει.

Κυριακή 12 Μαΐου 2013

Σκέψεις για τα τεκταινόμενα στην Εκπαίδευση

     Σίγουρα προκαλεί ερωτηματικά το γεγονός ότι η κυβέρνηση επέλεξε την τρέχουσα χρονική στιγμή για να ψηφίσει ένα νόμο, ο οποίος με βεβαιότητα θα προκαλούσε αντιδράσεις. Κάποιοι μαθητές προετοιμάζονται για τις προαγωγικές και κάποιοι άλλοι για τις Πανελλήνιες εξετάσεις και η κυβέρνηση νομοθετεί, προκαλεί αναταραχή στους εκπαιδευτικούς, ισχυρίζεται όμως ότι η απρόσκοπτη διεξαγωγή των εξετάσεων αποτελεί πρώτιστο μέλημά της.
     Στην άλλη πλευρά τώρα, το συνδικαλιστικό όργανο των εκπαιδευτικών αντιδρά έντονα, προβάλλοντας όμως τις αντιρρήσεις του για τα ποσοτκά στοιχεία του νομοθετήματος, όπως δύο επιπλέον διδακτικές ώρες, υποβαθμίζοντας ταυτόχρονα τα ποιοτικά, τις παράπλευρες παρενέργειες.
     Το σχολείο προφανώς δεν είναι "πλίνθοι και κέραμοι εν τάξει ερριμμένοι", γιατί απλούστατα είναι ένας ζωντανός οργανισμός που απαρτίζεται απο μαθητές και καθηγητές. Όπως όλοι γνωρίζουμε οι καθηγητές εκπαιδεύουν, διαπλάθουν και κατευθύνουν τους μαθητές, όταν οι καταστάσεις είναι ιδανικές. Άρα στο ιδανικό σχολείο, το οποίο οι κυβερνώντες διαχρονικά επιδιώκουν, πρωτεύοντα και ζωτικό ρόλο έχουν οι καθηγητές.
      Πως όμως είναι δυνατόν να δημιουργηθεί ένα τέτοιο σχολείο όταν οι καθηγητές του είναι εξαθλιωμένοι οικονομικά και ταπεινωμένοι επαγγελματκά ;  Πως μπορεί μια επιχείρηση, ένα εργοστάσιο, να είναι παραγωγική, να είναι αποδοτική όταν οι υπάλληλοι της είναι απογοητευμένοι, προβληματισμένοι, κουρασμένοι, όταν είναι σε αντιπαράθεση με την διοίκηση ;
Έχει σημασία σε αυτές τις καταστάσεις ποιος θα κερδίσει μια μάχη, έχει σημασία αν θα γίνουν οι πανελλήνιες εξετάσεις, όταν το δημόσιο σχολείο θα έχει εξευτελιστεί, όταν τα παιδιά που μετά από λίγα χρόνια θα αποφοιτήσουν από τα Πανεπιστήμια θα αντιμετωπίσουν εφιαλτικά την ανεργία;
      Προφανώς δεν έχει, προφανώς οι κυβερνώντες βλέπουν την εκπαίδευση με λογιστική λογική.  Ενδιαφέρονται άραγε για την δημόσια παιδεία, για τα χιλιάδες παιδιά που φοιτούν στα δημόσια σχολεία, για τις χιλιάδες οικογένειες που εξουθενώνονται οικονομικά για να στείλουν τα παιδιά τους στα φροντιστήρια, στα πανεπιστήμια και τέλος στην ανεργία ; Μια ανεργία που αποκλειστικά οφείλεται στην Ευρωπαϊκή αλλά και την εσωτερική εφαρμοζόμενη πολιτική. Δυστυχώς πιστεύω πως ΟΧΙ.

ΥΓ. τα παραπάνω γράφτηκαν ακούγοντας Porcupine Tree.



Παρασκευή 10 Μαΐου 2013

Χρήσιμη σελίδα με πολλά θέματα γραπτών εξετάσεων

Μεταβείτε στην ιστοσελίδα της Περιφερειακής Δ/νσης Στ.Ελλάδος , πατήστε στο Tab "Θέματα Προαγωγικών Εξετάσεων" , για να δείτε μια μεγάλη συλλογή απο θέματα όλων των μαθημάτων, για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου και για τις Α', Β' Λυκείου.
 

Sample Text

Sample text

Followers